Novinka! Zásilky expedujeme i na Slovensko.

PRVNÍ PŘÍKRMY – Nákupní seznam

PORADNA-3

Vědět, co, kdy a jak uvařit je velmi důležité. Stěžejní je ale také to, abychom dokázali nakoupit ingredience v dostatečné kvalitě, uměli rozpoznat čerstvost a kondici potravin a právě k tomu vám napomůže tento článek.

Nákupní seznam rozděluji do jednotlivých příkrmových období, takže nyní se budeme soustředit na STARTOVACÍ OBDOBÍ, což jsou zhruba 2 – 4 měsíce od první lžičky.

Nákupní seznam budu postupně doplňovat o další potraviny, které budou aktuální pro navazující příkrmové období, ale nepředbíhejme.

Potraviny vhodné pro první příkrmy jsou současně vhodné pro dlouhodobé zařazení do jídelníčku nejen vašich dětí, ale i nás dospělých. První příkrmy nejsou o nějakých speciálních potravinách, které mají své místo jen v krátkém časovém okně. Naopak, využijte první příkrmy jako připomínku toho, že jsou potraviny, které si zaslouží místo ve vašem týdenním stravovacím režimu. Možná objevíte nové potraviny, využijte této své iniciativy a naladění na první příkrmy a obohaťte i svůj vlastní jídelníček. Čím lepší, kvalitnější, nutričně hodnotnější jídelníček budete mít vy, tím lepší ho nakonec bude  mít i vaše dítě. První příkrmy jsou jen cestou k vašemu standardnímu rodinnému stravování. Nyní máte jedinečnou možnost tento standard pozvednout na vyšší úroveň!

Chtěla bych zdůraznit, že se žádnou ze zmíněných značek nemám domluvenou placenou spolupráci. Hlavní a jediné měřítko mých doporučení je osobní zkušenost s danými produkty a tedy vybudovaná důvěra v daný produkt nebo brand.

A teď už hurá na nákupy!

 

STARTOVACÍ OBDOBÍ - PŘÍPRAVA A SKLADOVÁNÍ

PARNÍ HRNEC

Doporučuji nerezové parní hrnce, které můžete využívat jak na vaření páře, tak na klasické vaření. Již několik let máme doba nerezové hrnce od značky WMF a jsem maximálně spokojená. Vyhýbám se jakýmkoli procesorům a hrncům s plastovými částmi, které přichází do styku s jídlem.

PASÍROVAČ

Ideální náhradník mixéru. Pasírování je šetrnější a přirozenější metodou pro finální úpravu konzistence pokrmů. Pasírováním zachováte vícero živin a také chuti. Můžete docílit různých textur, od zcela jemných až po hrubší konzistence, záleží, jaký nástavec použijete.

Pasírovačky doporučuji vybírat opět bezplastové, tedy ideálně nerezové. Dobrou zkušenost mám s pasírovačem GrandCHEF z Tescomy.

DĚTSKÉ NÁDOBÍ

Je dobré orientovat se na materiály, které jsou inertní a vysoce odolné. Plastové nádobí musí být vždy označené jako BPA free.

Ze své zkušenosti mohu doporučit příbory:

 Ostatně i v rámci dětského nádobí těchto značek nesáhnete vedle.

Občas neodolám a koupím dětské nádobí v Zara Home, ale ne vždy jsem spokojená. Výjimkou je tato kolekce slikonového nádobí, které využívám často. 

SKLADOVÁNÍ

Obecně nejsem zastáncem zamrazování a zavařování. Příkrmy se snažím uchopit tak, abych jednotlivé ingredience využila v pokrmu i pro Olíčka a pro nás dospělé.

Určitě jsou ale potraviny, které si často vařím do zásoby na cca 2 dny, např. jáhly nebo vývar, který vydrží v dobré kondici i 3 dny. Pro uchování těchto pokrmů používám skleničky s víčky, pokrmy vždy skladuji v lednici. Výhodou je i to, že naplněné vychlazené skleničky můžete vzít s sebou na cesty.

Skleničky mám z Tchibo.cz, ale skvělé jsou i tyto Kilner.

Pokud byste preferovali vaření do zásoby, pak bych doporučila pro uchovávání pokrmů používat vakuovací přístroj.

 

STARTOVACÍ OBDOBÍ - POTRAVINY 

MASO - základ vývaru 

Maso je základní surovinou pro vývary, což je stěžejní pokrm tohoto období. Vždy jej vybírejte v nejvyšší možné kvalitě, tedy s bio certifikací či od poctivého farmáře.

Vývary připravujte vždy z masa i kostí (skeletu). Vhodné bude např.: 

  • Kuřecí skelet, křídla, krky
  • Hovězí s kostí
  • Králičí s kostí 

Do vývaru můžete použít také vnitřnosti, např. kuřecí či krůtí srdíčka či játra a tam určitě doporučuji pohlídat si zmíněnou bio kvalitu.

Kolik masa na skeletu necháte je na vás. Já většinou nechávám masa více, získám tak dokonale stravitelné maso, které mohu servírovat i v rámci jiných pokrmů (maso + zeleninové pyré).

V této podobě (pomalu tažený vývar) slouží maso nejen jako zdroj bílkovin, ale také hemového železa, kolagenu nebo zinku.

Recept na pomalu tažený vývar najdete v článku: PRVNÍ PŘÍKRMY – Startovací období, návod i recepty!

 

VEJCE - vždy čerstvá

V tomto startovacím období používejte jen žloutek. Vejce samozřejmě vybírejte co nejkvalitnější a nejčerstvější ideálně s bio certifikací (označení „0“) nebo vejce od nosnic chovaných ve volném výběhu (označení „1“). Označení hledejte přímo na vejcích. 

Z hlediska nutriční hodnoty a minimalizace hygienického rizika jsou nejhodnotnější vejce, která jsou co nejčerstvější. Orientujte se ideálně na vejce, která jsou ve lhůtě 9 dní od snášky, přičemž obecná „trvanlivost“ vajec je 21 dní.

Pro děti do 3 let jsou stará a starší vajíčka zcela nevhodná.

Čerstvost vajec si můžete snadno ověřit tím, že čerstvé vejce po vložení do vody klesne a zůstane u dna. Pokud se vejce přetáčí, pak není z těch nejčerstvějších a pokud se vznáší u hladiny, pak se jedná o vejce staré.

Čerstvé vejce má po rozklepnutí pevný, průhledný bílek a pevný žloutek vypouklého tvaru.  Staré vejce nedrží tvar, žloutek se roztéká.

 

ZDRAVÉ TUKY - nenahraditelné

Tyto tuky jsou nezbytnou složkou jídelníčku. Kromě toho, že jsou samy o sobě zdrojem prospěšných tuků, zastávají i další stěžejní funkce. Podporují například vstřebatelnost a využitelnost vitamínů a dalších látek, obsahují cenné esenciální kyseliny. Tyto tuky nelze v jídelníčku ničím jiným nahradit! Pamatujte, že bez jejich příjmu se bude dítě dostávat do různě závažných výživových deficitů.

Tuky je třeba přidávat zejména do pokrmů, které neobsahují tučné složky. Pokud tedy má dítko na talíři vývar či vejce, pak tuk přidávat nemusíte. Naopak, do zeleninového pyré či domácí rýžové kaše bude tuk více než vhodný. 

Vyjmenuji vám tuky, které sama používám a to nejen pro Riley v rámci prvních příkrmů. Mám je doma stabilně jako běžnou součást základních ingrediencí. Každý tuk či olej má své výhody a kulinární využití. Dbejte zejména na to, abyste oleje používali vhodným způsobem s ohledem na jejich oxidační a tepelnou stabilitu, tedy s ohledem na teplou či studenou kuchyni. Při nevhodném použití můžete napáchat více škody než užitku. 

MÁSLO – vynikající zdroj prospěšných tuků

Vybírejte ideálně bio čerstvé farmářské máslo a ještě ideálněji od plemene Jersey. Více o této problematice v článku: Mléko!

Pokud je na obalu másla uvedeno „čerstvé“ a „farmářské“, pak se jedná o máslo vyrobené přímo ze smetany a ne z již zpracovaného mléka. Takové máslo preferuji nejen pro období prvních příkrmů.

Čerstvé máslo poznáte i díky tomu, že bude mít krátké datum spotřeby.

Máslo by mělo být baleno do obalu, které nepropouští světlo. V průhledných obalech máslo na povrchu oxiduje, což snižuje jeho výživovou hodnotu. Samozřejmě je rozdíl, když si koupíte čerstvé máslo na trhu, kde je běžně balené jen do „fólie“ nebo když sáhnete po másle v supermarketu, kde leží pod světly mnohem delší dobu.

Máslo používejte na studenou kuchyni nebo ho přidávejte do již hotových nebo téměř hotových teplých pokrmů, tedy při pasírování nebo servírování.

GHÍ – tak trochu jiné máslo

Ghí se vyrábí z másla postupem, který ho zbaví vody a netukových složek. Logicky, pokud chcete kvalitní ghíčko, pak musí být z kvalitního másla. Jde o 100% tuk, který je stabilní, a tedy pro tepelnou úpravu vhodnější než máslo.

Vybírejte ghí s označením bio, či od výrobce, který se pyšní volným chovem krav. Skvělé je např. přepuštěné máslo vyrobené z BIO mléka od krav chovaných v Alpách a krmených travou od značky Puhdistamo.

Ghí většinou tolerují i děti, které jsou jinak senzitivnější na mléčné bílkoviny a laktózu. 

OLIVOVÝ OLEJ – panenský nestačí

Není olivový olej jako olivový olej. Můžete si pořídit obyčejný (někdy dokonce zoxidovaný) zdroj tuku nebo opravdu kvalitní olej, který bude obsahovat další cenné složky jako jsou například polyfenoly.

Olivový olej by měl být označený jako extra panenský, toto označení ale samo o sobě nestačí. Vybírejte olej v nejvyšší jakostní třídě. Jak ho poznáte? 

  • Olej by měl být lisovaný výhradně mechanickými postupy a za studena.
  • Acidita oleje by měla být pod 0,3 lépe pod 0,2%. Acidita je nejjednodušším objektivním ukazatelem kvality. Udává se v procentech a vyjadřuje podíl volných mastných kyselin vůči celkovému objemu oleje.
  • Peroxidové číslo pod 10 O2/kg. Peroxidové číslo určuje stupeň oxidace oleje v době jeho výroby. Čím nižší je hodnota peroxidů, tím vyšší je nutriční hodnota oleje, tedy i podíl přirozených antioxidantů. Vyšší poměr peroxidů naopak ukazuje, že již probíhá proces žluknutí a že dochází k degradaci základních prospěšných složek oleje.
  • K270 pod 0,15 či K235 pod 1,9. Zde opět platí, že čím vyšší hodnota ukazatele, tím horší kvalita oleje.

Oleje těchto parametrů jsou vhodné jak na studenou, tak teplou kuchyni.

Olej, který by vykazoval vyšší čísla zmíněných hodnot, bude mít vyšší podíl zoxidovaných složek a horší kvalitu, která představuje zbytečnou zátěž, a to nejen pro děti v období prvních příkrmů.

Pokud se nechcete zabývat vlastním výběrem, dejte na mé doporučení a používejte oleje značky Centonze. Již roky se řadí mezi nejlepší olivové oleje světa, sbírají mnohá ocenění a mohou se chlubit historií výroby již od roku 1953. Já tyto oleje používám už asi 8 let a byť čas od času testuji jiné značky, vždy se ráda vracím k mým Centonze oblíbencům.

KOKOSOVÝ OLEJ – vždy raw a bio

Volte nativní formu a bio kvalitu. Rafinované kokosové oleje nejsou vhodné, jsou rizikové kvůli vysokému indexu aterogenity, což znamená, že negativně ovlivňují cholesterol a stav cév. Pokud někdo dehonestuje kokosové oleje, pak většinou mluví právě o těchto nekvalitně zpracovaných olejích nebo o jejich nesprávném zařazení do jídelníčku.

Vhodný bude např. 100% organický za studena lisovaný panenský kokosový olej od značky Viridian.

Používám ho nejčastěji do domácích kaší, skvěle chutná v kombinaci s ovesnými vločkami, jáhly nebo s pohankou.

Kokosový olej je stabilní a můžete ho používat i na teplou kuchyni. 

ZDRAVÉ TUKY – omega 3 mastné kyseliny

Nad rámec již zmíněných zdravých tuků je třeba myslet na dostatečný denní příjem omega 3 mastných kyselin ve formách, které se vyznačují vysokou využitelností v organismu. Pro optimální vývoj a zdraví dětí jsou skutečně nezbytné!

Doporučuji: 

Scandinavian Rainbow Trout Oil Organic: BIO certifikovaný rybí tuk ze skandinávského duhového pstruha. Ryby pochází z kontrolovaného prostředí vnitrozemské řeky, což vylučuje kontaminaci chemikáliemi a těžkými kovy, olej tak nemusí procházet rafinací, která odstraňuje kontaminaci. Rychlá výroba a zpracování zabraňují oxidaci, která znehodnocuje obsah. Výživové kvality, chuť a ekologický dopad se tak s běžnými oleji vůbec nedají srovnat.

Vegan EPA and DHA: Olej je získaný z mořské řasy Marina Algae a chia semínek. Doplněný je o pomerančový olej a vitamín E. Olej je bohatý na kyselinu eikosapentaenové (EPA) a kyselinu dokosahexaenové (DHA). Tyto kyseliny lze přirozeně nalézt v rybím mase právě díky tomu, že ryby konzumují řasy, které omega-3 obsahují. Nové technologie jsou však schopné extrahovat tyto látky přímo z řas. Esenciální mastné kyseliny jsou absorbovány v gastrointestinálním traktu a rychle se dostávají do těla, kde se podílí na celé řadě pochodů a funkcí. 

Oba tyto produkty jsou vysoce kvalitní a lze je dětem podávat již od prvních příkrmů.

 

ZELENINA - jako ze zahrádky

Zeleninu volte nejlépe farmářskou nebo v bio kvalitě. Vždy by měla být v top kondici a neměla by mít žádné nahnilé části, neměla by být cítit plísní. Vybírejte menší kousky, které nebudou plné dusitanů.

Jsou druhy zeleniny a ovoce, které ani s bio certifikací neznamenají přirozené zrání na slunci (hydroponické pěstování). I proto vždy preferujte sezónní druhy zeleniny.

Nekupujte předpřipravenou zeleninu, tedy loupanou, již nakrájenou apod. 

Ideální druhy zeleniny pro první příkrmy jsou batáty, cuketa, dýně, petržel, mrkev. V tomto startovacím období můžete též zařadit brokolici, květák, okurku, ale i spařené dušené ředkvičky a okrajově také hrášek.

Brokolice

  • kontrolujte čerstvost u řezu košťálu, často bývá naplesnivělý
  • růžičky by měly být dokonale zelené, nikdy ne vykvetlé a nažloutlé

Brambory

  • nikdy nekupujte naklíčené či zelené
  • neměli by být cítit plísní 

Celer

  • často trpí na plísně, kupujte vždy co nejčerstvější
  • používejte jen čistě bílou dužinu 

Mrkev

  • preferujte menší mrkve s natí
  • nebojte se zařazovat i fialovou a žlutou mrkev. Málo se to ví, ale původní odrůda mrkve byla fialová, ta naše oranžová je vyšlechtěná. 

 

OVOCE - čerstvé a sezónní

Avokádo volte co nejčerstvější, ideálně letecky dovezené, v bio kvalitě.

Čerstvost před rozkrojením můžete poznat dle stopky, pokud je stopka zčernalá, pak to značí, že má avokádo své nejlepší časy již za sebou. Po rozkrojení by dužina měla být žlutá, měkká a po vyloupnutí by měla stále držet dokonalý tvar. Dužina by neměla mít žádné černé skvrny!

Pokud se rozhodnete zařazovat již v tomto období klasické ovoce, pak volte čerstvé sezónní a druhy, které jsou vypěstované u nás. Preferujte chemicky neošetřené, tedy bio. Více se budu věnovat ovoci až v další příkrmové fázi.

 

OBILOVINY

RÝŽE 

Pro toto období jsou stěžejní kvalitní loupané druhy rýže (ty bílé).

Kulatozrnné variety:

  • Carnarolli
  • Arborio

Dlouhozrnné variety:

  • Parboiled
  • Basmati 

Pozor, jasmínová rýže není pro první příkrmy vhodná!

Vždy kupujte rýži od renomovaných výrobců, kde máte vyšší jistotu čistoty. Běžné rýže často obsahují nadlimitní obsah toxických látek (kontaminace těžkými kovy, mykotoxiny, pesticidy), doporučuji vyhýbat se rýžím z Číny a dalších environmentálně vysoce zatížených oblastí.

Úžasné španělské rýže opravdu vysoké kvality jsou od značky Sivaris.

JÁHLY

Kupujte ideálně bio jáhly natural, většinou kupuji ty od značky Alnatura či Country Life.

Jáhly jsou náchylné na žluknutí, vždy doporučuji k nim před vařením přičichnout, zda je vůně v pořádku. Žluklé jáhly odhalíte dle zápachu.

Nikdy nepodávejte dětem jáhly s prošlou expirací.

POHANKA

Kupujte pouze světlou pohanku, ta není termicky loupaná a díky tomu bude nejen nutričně hodnotnější, ale i chutnější. 

Můžete používat jak pohanku celou (kroupy), tak lámanku.

Pro první pohankové kaše volte pohanku lámanku. Není sice nutričně tak hodnotná jako pohanka celá, ale je daleko lépe stravitelná a pro první seznámení s pohankou je ideální. Postupně přejděte na klasickou pohanku a lámanku používejte jen když budete v časovém presu.

 

KOŘENÍ – sůl nad zlato

Sůl má své poslání již od prvních příkrmů. Hraje důležitou roli v rámci vývoje mozku kojence, dokáže aktivovat tvorbu gliových buněk, které souvisí s přenosem signálů v rámci nervové soustavy. Nejde o žádné solení, ale spíše o tak malé množství, které se jen nepatrně dotkne chuťového profilu příkrmu.

Používejte sůl bez přidaných aditiv. Moje oblíbená je himalájská od značky Purasana.

 

VITAMÍNOVÉ PRODUKTY

Kromě již zmiňovaných omega 3 mastných kyselin je velmi důležité pečovat také o dostatečný denní příjem vitamínu D3. Za šetrnou a účinnou formu považuji 100% přírodní kapičky Viridikid D Drops. Vitamín je D3 v těchto kapičkách dobře snášený a to i velmi senzitivními dětmi, které s jinými vitamíny D měly potíže (ekzémy, zvracení, křeče, bolesti bříška).

Více o vitamínu D3 jsem se rozepsala v tomto článku: VITAMÍN D - Proč je důležitý pro děti, dospělé a těhotné ženy? A jak jej užívat

Dalším vitamínem, který stojí za zmínku, je vitamín C. Tento vitamín se nepromítá do složení mateřského mléka v dostatečném množství, proto není od věci ho v šetrné podobě podávat dětem již od prvních příkrmů. Preferujte přírodní zdroje, skvělý je bio sirup s vitamínem C získaným z rostliny acerola. Acerola je známá právě pro vysoký obsahu vitamínu C. Pro porovnání, 1 g pomeranče obsahuje 0,4 mg vitamínu C, zatímco 1 g aceroly obsahuje 180 mg. Její třešním podobné plody obsahují také velké množství bioflavonoidů a karotenoidů.

 

PITNÝ REŽIM

Ke každému příkrmu patří pohárek s vodou.

Voda musí splňovat parametry kojenecké vody, měla by tedy být:

  • Neperlivá
  • Filtrovaná
  • Pokojové teploty
  • zásadně ne z plastu (z PET lahví)!

 

A to je pro startovací období vše. Pokud jsem snad na něco zapomněla, určitě mi dejte vědět, ráda seznam doplním.

Přeji krásné nákupy a ty nejchutnější první příkrmy! M.

ŽIVOT Instagram zdravablondyna NA INSTAGRAMU
Zdravá žena
Zdravá žena
Ženské tělo se s věkem mění, stejně tak jeho potřeby. Buďte stále svěží a fit.
Přejít do kategorie
Těhotenství
Těhotenství
Podpořte své tělo živinami, které jsou nezbytné pro ochranu vás i miminka.
Přejít do kategorie
Dětská výživa
Dětská výživa
Živiny, které dětem nejčastěji chybí a které z běžné stravy jen obtížně získáte.
Přejít do kategorie
Čerstvé novinky na váš mail
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.