Novinka! Zásilky expedujeme i na Slovensko.

Rýma a kašel - Praktické tipy, které vám pomohou!

Hodně maminek se cítí od září až do jara jako v začarovaném kruhu nachlazení, nemocí svých dětí. Při první známce rýmy či kašle se už v mysli rojí myšlenky „a je to v háji“ nebo "už zase?!".

Pojďme se ale na rýmu a kašel podívat z té druhé pozitivnější stránky. Ne, nemusíme nutně na všem hledat něco dobrého, ale občas se vyplatí změnit úhel pohledu a vnímat situaci více s odstupem. Zklidní nám to mysl a klidná maminka je nedílnou součástí úspěšné domácí léčebné péče.

Rýma a kašel jdou většinou ruku v ruce. Nejprve se objeví rýma a o chvíli později nastupuje kašel a to hlavně u dětí, které nesmrkají dostatečně nebo u miminek, kterým neodsáváme hleny (i to je ke zvážení, ale o k tomu se dostaneme později).

RÝMA A KAŠEL NEJSOU NEMOCI

Rýmu a kašel nemusíme považovat za nemoci. Dívejme se na ně spíše jako na ochránce, jsou totiž součástí obranných mechanismů našeho organismu.

Hlen se může tvořit v důsledku zánětu nosohltanu, následně se ho tělo snaží dostat ven (jako i jiné „věci“, které tělo nepotřebuje, které mu škodí či dráždí) právě nosem = rýma či ústy = kašel.

Bez rýmy a kašle bychom byli doslova v háji. Vím, jak moc je u dětí období rýmy a kašle náročným časem, méně spánku, více nevrlosti. Mám pro vás několik praktických tipů, jak toto období zvládnout co nejšetrněji a zároveň nejrychleji.

Dnes nebudu zmiňovat tipy pro dlouhodobou podporu imunity a odolnost našich dětí, ty si můžete projít v článku: Jak posílit imunitu našich dětí?

Budu se soustředit na to, co dělat, když už je jasné, že se rýmě a kašli nevyhneme. Jsou to mé osvědčené tipy. Vyzkoušejte a zařaďte, co bude vyhovovat vám a samozřejmě zvažte, zda, jsou pro vás tyto postupy vhodné.

RÝMA

U rýmy je třeba maximálně podpořit to, aby se dostala z těla ven. U větších dětí je tedy důležité smrkání. Často je klíčové právě povzbuzování, aby smrkaly. Spíše než strašení můžete zvolit pozitivní motivaci:

  • Čím více rýmy vysmrkáš, tím dříve ti bude zase lépe.
  • Co podnikneme, až budeš fit? Máš nějaké přání? …. To je skvělý nápad, těším se, až si zajdeme do bazénu!
  • Koupila jsem ti tyhle krásné kapesníčky, ať se ti smrká lépe a nebolí tě nosík. 

Lepší než:

  • Smrkej! Když nebudeš smrkat, rýma ti zatuhne a budou ti to sekat!
  • Vysmrkej se pořádně a neutírej si to do rukávu!
  • Už si dost velký/á na to, aby ses pořádně vysmrkal/a! To ti musím pořád připomínat?! 

Další stresová nálož v období, kdy je organismus oslaben, je zkrátka nežádoucí. Pozitivní přístup a poklidná motivace bude nakonec uklidňovat i nás samotné. Nezabývejme se věcmi, které nelze změnit (rýma a kašel je tu), ale aktivně se snažme změnit, co lze a to je náš přístup k dané situaci. Vnitřně se vám uleví, věřte mi.

Co dál?

U miminek je smrkání nereálné, využít můžete odsávačku a proplachování nosánku.

Za sebe mohu doporučit právě proplachování nosánku. Ani Olíčka, ani Riley jsem neodsávala. Bylo to pro nás více stresu než užitku. Čím více odsáváte, tím více hlenu/rýmy se bude tvořit. Rychlejší a šetrnější efekt bude mít proplachování. A nebo kombinace obou metod. Vždy zvažte, co je pro vás v danou chvíli nejvhodnější.

Můžete používat klasické nosní spreje z lékárny, dají se koupit i s čistým složením (voda, mořská sůl) nebo si můžete roztok sami nadefinovat: vlažná ideálně filtrovaná voda + mořská sůl (do 5%). Mezi naturopatickými doporučeními najdete i tip na kombinaci: destilovaná voda, koloidní stříbro v koncentraci minimálně 20ppm, xylitol. Osobně však nemám vyzkoušeno. Vždy jsme si vystačili právě se slanou vodou.

Jak proplach vypadá a jak při něm postupovat skvěle popisuje Nicol, moje už dlouholetá zákaznice. Mrkněte na její video.

Na co se zaměřit dále a co navýšit?

  • U takto malých dětí je klíčové navýšit kojení. Kojte v kratších intervalech a klidně kratší čas. Kojení může být v období rýmy náročnější "udýchat".

  • Také můžete krátkodobě navýšit denní dávku vitamín D3 na 1000iu/den (standardní denní dávka je 400-500iu/den) a to obzvlášť v případě, že jste dětem vitamín D3 nepodávali pravidelně. Pokud se nachlazení a nemocnost vyskytují často, stálo by za to, nechat udělat kontrolní krevní test, který prokáže, zda se dítě nenachází v deficienci vitamínu D3. Vitamín D3 se podílí na hormonálních i imunitních dějích. Je tedy klíčové mít jeho příjem a dostatečnou saturaci pod kontrolou.

  • Vždy navyšuji vitamín C. Běžnou denní dávku zařazuji 2-3x za den. Mým nejoblíbenějším zdrojem vitamínu C pro děti do jednoho roku je sirup z Aceroly. Od jednoho roku nebo u dobře rozjedených dětí i dříve, můžete zařadit ještě o něco silnější podporu a to bezinkový sirup s Acerolou. Již v rámci prvních příkrmů můžete vitamín C navýšit i přirozeně v rámci stravy a to zařazením např.: brokolice, lesních borůvek, petržele, kapusty a papáji. 

  • Myslím také na příjem vitamínu A, jehož působení souvisí se slizniční imunitou. Skvělým zdrojem může být pomalu tažený masokostní vývar (ideálně s játry). Kvalitní vývar je doslova zázračný a blahodárný při nachlazení, ale i při jiných nemocí.

Co zvážit? 

Běžným doporučením lékaře bývá zařazení dekongestantů, tedy léků, které snižují otoky nosní sliznice. I bez těchto léků zvládám léčit rýmu a kašel svých dětí. U dekongestantů mám obavu z přílišného zahuštění hlenu, sliznice, což je kontraproduktivní, protože je zamezeno efektivnímů odtékání hlenů, což může následně vést k bakteriální infekci (záněty dutin, oušek). Zároveň nepopírám, že tyto léky mohou pomoci a v dané chvíli poskytnou potřebnou úlevu. Jen je třeba zvážit pro a proti. 

Další podpora, kterou můžete zařadit pro malé i větší děti jsou esenciální oleje


Pojďme plynule přejít k doporučení pro větší děti.

U větších dětí lze zařadit také inhalování. Můžete zakoupit inhalátory a nebo si vystačit jen s horkou vodou a utěrkou přes hlavu. To si pamatuji z dětství, moc jsem to nemilovala, ale pomáhalo mi to. Do horké vody můžete přidat esenciální oleje, skvěle fungují složky jako je: šalvěj, eukalyptus, tymián, bazalka, rozmarýn a nezapomeňte ani na lžíci mořské soli.

Prioritu by v jídelníčku měly mít společně s masokostním vývarem také potraviny bohaté na vitamín C a quercetin: bobuloviny (lesní borůvky), třešně, citrusy, jablka, cibule, petržel, černý a zelený čaj, kapusta, brokolice.

Vitamín C můžete dále zařazovat ve formě zmíněných sirupů, případně můžete volit sypký vitamín C k rozpuštění ve vodě a nebo v kapslích.

Navýšit můžete také mukolytické potraviny, jejichž účinky mohou napomáhat „k vykašlávání“: česnek, cibule, řeřicha, křen, hořčice, petržel, celer, šípky, okurky, citróny.

Zařadit můžete také Beta Glucany.

Další důležité mikroživiny, které se vyplatí systematicky a promyšleně zařazovat jsou:

 

KDYŽ PŘIJDE NA ŘADU KAŠEL: 

Domácí péče, kterou popisuji je samozřejmě vhodná pro běžný kašel. Jakmile se stav zhorší, neváhejte vyhledat lékařskou péči. 

Nejde jen o poskytnutí úlevy a zlepšení kvality spánku, ale také o zabránění šíření infekce. Většina doporučení se bude prolínat, přidávám ale ještě pár dalších tipů:

Uvolnění hlenu a jeho následná redukce.

  • Zásadní je opět příjem tekutin. U kojených dětí pokračujte v kojení. Kojte na vyžádání a spíše v kratších intervalech, pro miminka nebude kojení tak komfortní, a tak se kratší a častější intervaly jeví jako fajn řešení. Mateřská intuice vám v tomto ohledu napoví přesněji.

  • U větších dětí můžete kromě filtrované vody zařazovat také teplé čaje. Právě teplé nápoje pomohou zahřát, uvolnit dýchací cesty a následně i hlen.

Nejčastěji zařazuji tyto čaje Leros:

Určitě nezařazuji mléko s medem a podobné klasické receptíky. Mléčné výrobky mohou podporovat produkci hlenu, doporučení je tedy spíše kontraproduktivní.

Alternativou by mohl být teplý jablečný mošt, pokud jsou vaše děti zvyklé na tyto nápoje, pak jim můžete zpříjemnit období kašle např. „horkým jablkem“.

  • Zvlhčovače a odpařovače (mlhy a páry). Vysoká vlhkost napomáhá ke zmírnění otoků sliznice, zvlhčení hrdla a k uvolnění hlenů. Pokud máte možnost, můžete si udělat takovou domácí páru v koupelně, zapařit koupelnu většinou není tak těžké :).

Pro lepší spánek:

  • Můžete lehce zvýšit polohu hlavičky, hrudníku. Lepší, než vrstvit polštáře pod hlavou bude, když je vložíte až pod matraci a rovnoměrně tak zvýšíte úhel lehu.

  • Zapněte zvlhčovač vzduchu nebo můžete vedle spícího dítěte položit rozkrojenou cibuli. To jsem aplikovala, když byl Olíček malý, fungovalo to úžasně, jen upozorňuji, že zápach z cibule je opravdu velký. Ale i za poměrně velké rýmy dokázal prospat takřka celou noc.

  • Před spaním můžete dát dítěti popíjet např. teplý čaj či vodu s medem a citrónovou šťávou. Volte co nejkvalitnější medy, běžně dostupné medy jsou často jen „cukříky“ bez dalších extra benefitů navíc. Obzvlášť pokud si nebudete jistí kvalitou medu, nepodávejte ho dětem do jednoho roku! My máme doma zásobu poctivých manukových medů, vyšší řada už je součástí spíše naší domácí lékárničky než spíže.


Pokud budete mít dojem, že potřebujete ještě něco více, pak se jeví jako obstojný Robitussin. Samozřejmě už to není příroda a tak je k tomu dobré i přistupovat. Robitussin obsahuje dextromethorfan, což je právě jedna z účinných látek, která při kašli zkrátka funguje.

Z přírodních bylinných složek bude dobře fungovat např. sirup z černého bezu nebo obecně černý bez, heřmánek, lípa a mateřídouška, tyto byliny mohou i děti do 12.měsíce. Od 12. měsíce např. i tymián. Ze sušených bylin, které by měly být pochopitelně v top kondici můžete udělat nálev. Do cca 80C filtrované vody přidejte bylinky (poměr cca 1 čajová lžička na 500 ml), louhujte 15 minut, pro jemnější chuť 10 minut. Opět lze přidat med.

Pokud je to rozumné, zařazuji také krátké zdravotní procházky. Je to fajn obzvlášť, pokud máte děti, které můžete dát do kočárku, kde si odpočinou nebo zdřímnou. Čerstvý vzduch je skvělou vzpruhou nejen pro děti, ale také pro nás dospělé. Změna prostředí a procházka v přírodě, v parku je fajn odreagováním od domácího režimu. 

Sepsané tipy berte jako mé osobní zkušenosti, sami se rozhodněte, zda pro vás budou vhodné či nikoli. Nemohu posoudit, v jakém stádiu je rýma a kašel vašich dětí a zda jde „jen“ o nachlazení nebo vše směřuje k vážnější nemoci. Ze zkušenosti ale vnímám, že včasným zásahem a podporou organismu našich dětí lze předejít rozvoji nemoci a zkrátit tak dobu rekonvalescence a následně zachovat psychické zdraví nás maminek :).

Mějte se krásně! M. 

 

 

 

 

ŽIVOT Instagram zdravablondyna NA INSTAGRAMU
Zdravá žena
Zdravá žena
Ženské tělo se s věkem mění, stejně tak jeho potřeby. Buďte stále svěží a fit.
Přejít do kategorie
Těhotenství
Těhotenství
Podpořte své tělo živinami, které jsou nezbytné pro ochranu vás i miminka.
Přejít do kategorie
Dětská výživa
Dětská výživa
Živiny, které dětem nejčastěji chybí a které z běžné stravy jen obtížně získáte.
Přejít do kategorie
Přidejte se k nám!
Naší komunitu žen, maminek, tatínků (pár jich tu máme!) si hýčkáme.
Díky newsletterům budete s předstihem vědět o všech akcích, slevách, novinkách i předprodejích. Některé nákupní bonusy zasíláme pouze našim odběratelům! Každý měsíc se navíc bude automaticky účastnit slosování o dárkový poukaz.