#zdrblofoodtip no.4 – Burákové máslo

U arašídového másla vybírejte jen nejvyšší kvalitu a ve složení hledejte pouze: 100% bio arašídy.

Možná by se tenhle post měl spíš jmenovat PRAVDA o burákovém másle.

Produkt tohoto typu by měl mít podle mě na etiketě doporučení „nevhodné pro děti do tří let“. Proč?

RIZIKO ČÍSLO 1 - ALERGIE

Úvodem nejprve obecně k arašídům, tedy burákům a alergiím.

Zásobní proteiny arašídů patří k těm nejagresivnějším a nejčastějším potravinovým alergenům. Dospělých jedinců citlivých na arašídy není velké procento, uvádí se, že je to kolem 1% nebo lehce pod (berte v úvahu, že tohle není zrovna snadno měřitelná oblast), u dětí se ale můžeme vyšplhat až ke 30%!

Jak píši výše, v případě arašídů jsou alergeny proteiny, tedy bílkoviny. Tyto bílkoviny mají extrémní afinitu vůči specifickým lidským imunoglobulinům IgE. Jde o pravý alergen, který spouští kaskádu dějů, která může končit anafylaktickým šokem a smrtí, takže to opravdu není legrace. A to je ten důvod číslo jedna, proč jsou arašídy ve výživě problematické.

V případě dítěte je procento neadekvátních reakcí organismu daleko vyšší, protože podáním arašídů dítě senzitivizujeme, tedy by se dalo říct, že doslova spouštíme budoucí alergii. Obzvláště velmi nebezpečné je podání buráků dítěti ve věku do jednoho roku. V tomto období se významně vytváří imunita a i jeden buráček může znamenat velký „zářez“. Druhý a třetí rok dítěte už není tak extrémně rizikový, ale riziko zůstává stále poměrně vysoké. Navíc není vyvážené žádným reálným výživovým přínosem.

Vzhledem k tomu, že neznáme genetiku a enterotyp našich dětí (enterotyp je klasifikace živých organismů, bakterií apod., ve střevním mikrobiomu), považuji podávání arašídů takto malým dětem za zbytečný hazard. 

Za sebe mohu říct, že v případě Olíčka už arašídy nevnímám jako hrozbu, protože:

  • Je mu 3,5 roku.
  • V rodinné anamnéze nemáme atopii.
  • Buráky zatím nikdy dřív netestoval.

Tedy předpoklady pro spuštění alergické reakce by tam být neměly.

Jakou má souvislost první ochutnání nebo atopiie s tím, jestli je dítě alergické nebo ne? 

Alergická reakce ve formě anafylaktického šoku (která se objevuje v případě buráků) se NIKDY NEPROJEVÍ HNED PŘI PRVNÍM OCHUTNÁNÍ. Na základě první zkušenosti si teprve tělo připraví „senzitivitu“ a ta se promění v alergickou reakci až při dalším požití. Do toho, zda alergická reakce proběhne nebo ne dokonce může zasahovat i aktuální stav organismu, stres, imunita, pokud je tedy tělo pod tlakem a s něčím bojuje, vzniká větší pravděpodobnost, že bude reakce neadekvátní. A tím nemyslím, že vyskočí vyrážka nebo nastane bolest břicha jako při alergii na lepek. V tomhle případě tělo startuje rovnou do anafylaxe (rozšíření cév, pokles krevního tlaku, zrychlení činnosti srdeční, zúžení průdušek, …), zkrátka život ohrožující stav, který nikdo z nás nechce zažít u sebe natož u svých dětí. Spouštěcí dávky takové reakce v případě arašídů jsou opravdu velmi malé, můžeme se bavit o miligramech. Takže opravdu nejde o to, že zbaštíte pytlík arašídů a pak čekáte, zda se něco stane. 

Jak s tím souvisí atopie?

Teď se budu trošku, opakovat, ale doberu se k jádru věci, nebojte. Anafylaxe IgE protilátkami vznikne jen u toho, kdo se již někdy s alergizující látkou setkal – např. ochutnal - a jeho tělo tedy mělo příležitost si vytvořit a připravit alergické protilátky. A ty vlastně vyčkávají na to, až se budou moci někdy navázat na alergen.

Jenže nemusí jít jen o to, že si dám 2x buráky. K tomu, aby si tělo připravilo protilátky, může dojít i nepozorovaně díky přítomnosti tzv. zkřížené alergie. A proto, jestli  máte v rodinné anamnéze atopii, vyplatí se výskyt buráků hlídat velmi obezřetně, protože je tam významný předpoklad (téměř jistota) k tomu, že bude s arašídy problém! 

Burák jako alergen odolá všemu. Můžete použít jakoukoli technologii úpravy a stále tam bude (je termostabilní, odolá všem vašim kulinárním úpravám). Není to jako jablko, která stačí umýt a oloupat. Tenhle alergen zkrátka neobejdete. Takže burákové (arašídové) máslo ho pochopitelně též obsahuje.

RIZIKO ČÍSLO 2 – PLÍSNĚ

Další faktor jsou plísně – burákové máslo může obsahovat stopy plísní. Pokud výrobce netestuje produkty tohoto typu na aflatoxiny (běžná praxe je, že se netestuje), tak je reálné riziko, že je budou obsahovat. SZPI o tom ví své. Ale nejde jen o burákové máslo, ale obecně o ořechová másla. Ořechy jsou zkrátka náchylné na oxidaci, žluknutí, plísně a pokud nejsou jako vstupní surovina v top kondici, pak nemůže být ani výsledný produkt v pořádku.

Kombinace alergen + plísně = obrovská antigenní zátěž! Pro malé děti jednoznačně obrovský problém. A jen opakuji, to, že nevidíme problém bezprostředně po požití, neznamená, že jsme nějaký nezpůsobily (pochopitelně nemusí jít jen o anafylaxi).

RIZIKO ČÍSLO 3 BYCH MĚLA NAZVAT SPÍŠ MÝTUSEM – BURÁKOVÉ MÁSLO JE ZDRAVÉ A VÝŽIVNÉ

Burákové máslo se často prezentuje jako nutričně bohaté a to hlavně s ohledem na vysoký obsah bílkovin. Pravdou ale je, že bílkoviny, které arašídy obsahují, jsou jen velmi těžko vstřebatelné a jejich využitelnost v těle je ve skutečnosti minimální.

Byť se buráková másla často přidávají do zdravých snídaní (ovesných kaší, muesli směsí, smoothie, …) a automaticky se tváří jako další zdravá složka, není tomu tak. Nejedná se ani o dietní záležitost. Mnohem dietnější verze je, vzít si oříšky a pěkně poctivě je rozkousat a dát tak tělu prostor, aby vynaložilo energii na jejich zpracování a ne mu to „předžvýkat“ - rozmixovat. Pamatujte též, že tolik ořechů, co sníte na posezení v másle, byste jen těžko snědli v jejich pravé podobě. A ať už se jedná o zdravý tuk nebo ne, stále je to tuk.

Většina ořechů navíc obsahuje omega 6 mastné kyseliny, jejich nadbytek pak v těle způsobuje narušení prostaglandinové rovnováhy, což vede k lokálním zánětům a dalším zdravotním potížím.

Takže! Neříkám, že burákové máslo máte nadobro vyškrtnout ze svých jídelníčků, snad jen pro své děti a nejlépe do tří let. Já sama ho mám ráda a občas si ho dopřeji, ale jsem si vědomá všech rizik a výživových (ne)hodnot. Nemám o něm iluze a nezapomínám, že svými parametry je to zkrátka pamlsek.

A vždy pozor na složení. Když už se rozhodnete, stejně jako já, že si burákové máslo občas dáte. Vybírejte nejvyšší kvalitu a ve složení hledejte pouze: 100% bio arašídy. Orientujte se též dle značky a hledejte výrobce, kteří svou filozofií dbají na poctivost vstupních surovin a dbají na kontroly v rámci jednotlivých procesů výroby.

Vyhněte se máslům, která obsahují:

  • Rafinované tuky (např. palmový olej).
  • Přidaný cukr nebo jiná sladidla.
  • Umělé konzervanty.
  • Pokud obsahují přidaný protein, ujistěte se, o jakou kvalitu jde.

No, snad se mi trošku povedlo obohatit některé marketingové informace (jooo, co si budeme povídat, arašídové máslo je teď ve světě zdravé výživy, ve světe instagramu i ve fitness světě in) tak, aby si člověk mohl už sám za sebe udělat obrázek, který bude možná zase o kousek blíž reálné hodnotě arašídového másla.

Ať už jste milovníci arašídů, nebo ne, mějte krásný den!

Míša 

P.S.
Tipy na další #zdrblofoodtip okénko samozřejmě stále vítám.

ŽIVOT Instagram zdravablondyna NA INSTAGRAMU
Zdravá žena
Zdravá žena
Ženské tělo se s věkem mění, stejně tak jeho potřeby. Buďte stále svěží a fit.
Přejít do kategorie
Těhotenství
Těhotenství
Podpořte své tělo živinami, které jsou nezbytné pro ochranu vás i miminka.
Přejít do kategorie
Dětská výživa
Dětská výživa
Živiny, které dětem nejčastěji chybí a které z běžné stravy jen obtížně získáte.
Přejít do kategorie
Čerstvé novinky na váš mail
Můžete se kdykoliv odhlásit. Newsletter zasíláme 1x za 14 dní.